7/13/2010

The book from England & Lemon curd イギリスからの本&レモンカード

IMG_0832

先日の小包に続いて、イギリスから本が届きました。「The Cookery Year」というレシピ本。うちの旦那さんが子供の時にこの本が家にあって、学校のバザーのお菓子などをこの本のレシピで、お母さんと一緒に作った思い出があるのだとか。

初版は、1973年。私の生まれた年です。

先日、イギリスのお父さんお母さんが、とてもコンディションが良いこの本をたまたま見つけたので、私たちのために買ってくれました!

この本のレシピは、いわゆる旦那さんの子供のときの思い出の味という事になります(笑)

 

I’ve received another parcel from England which is a book called "TheCookery Year". My husband’s family used to have this book when my husband was a child. He told me he often made some biscuit or cake with his mum for the school bazaar by recipes from the book.

So this book is full of my husband’s childhood meals and sweets.
The first edition of the book printed 1973 which is my birth year!

 

中を開いてみると、こんな感じできれいな挿絵が書いてあります。ちなみに、真ん中の長くて赤いのは、旦那さんの好物のルバーブです(´艸`)

 

Take a look in side of the book, there are lots of cool pictures. I can see rhubarbs which is one of my husband’s favourite food.

IMG_0835

 

まるで、図鑑のようです。めくっていくと、きちんと写真も載っています。

レシピは、「The Cookery Year」というだけあって、12ヶ月のセクションに分かれていて、それぞれの月の季節の食材を使ったレシピが、前菜からデザートまで載っています。

 

Because this book is called "The Cookery Year" there are 12 month sections in this book and each month’s recipes includes seasonable ingredients from starters to puddings.

 

IMG_0837

 

本の間に2箇所ほど付箋がつけてあるページがありました。黄色い付箋は、ポークパイ(笑)、グリーンの付箋のページには、コーニッシュパスティーという、餃子のお化けのような形のカレーパンくらいの大きさのパイに、お肉やジャガイモのフィリングを詰めて焼いたイギリス料理のレシピが載っていました。コーニッシュパスティーは、私が今度作ってみたいという話をこの間電話でしていたので、わかりやすくしておいてくれたみたいです(笑)

 

There are sticky tags in this book. The yellow tag page is pork pie and green tag page is Cornish pasties which I told my father-in-law I wanted to try someday. How nice is that!

 

早速、このレシピの中から、私の大好きなレモンカードを作ってみることに。Lemon curd レモンカード(またはLemon cheeseレモンチーズとも言う)は、ジャムの一種?お菓子のフィリングなどにも使われるレモンクリームです。フランス語だったら、クレーム・オ・シトロンかなぁ。

とにかく、甘酸っぱくてすご~くおいしいです♪ そして作るのもとっても簡単でした。

 

Today, I tried the lemon curd recipe from the book. I love lemon curd and this is very easy to cook.

 

必要なのは、大きめのレモン2個・バター110g・砂糖・220g・卵3個。たったこれだけ。

Ingredients are very simple. Two large lemons, butter, sugar and three eggs that’s all!

 

IMG_0844

 

レモンの皮を、卸して、

Grated lemon rind.

 

IMG_0850

 

ジュースを絞ります。

Squeeze lemon juice.

 

IMG_0854

 

バターをレンジで溶かしたら、すべての材料をボウルの中で混ぜて・・・

Mix all ingredients.

 

IMG_0855 

 

とろみがつくまで湯銭にかけるだけ。

Heat on double boiler until it thickens.

 

IMG_0859

 

煮沸したジャム瓶に詰めたら、冷蔵庫で1ヶ月ほど持ちます。

It’s done! I need use it within a month.

 

IMG_0860

せっせと、お菓子や、パンに使いましょ♪ もちろんトーストに塗って食べてもOKです♪

部屋中レモンの香りで幸せです~。

 

I’m looking forward to baking bread and cakes with my home made lemon curd!
My room is full of lovely citrus smell, it makes me happy.

 

↓ランキング参加中です♪両方クリックしていただけるとうれしいです!

I've joint blog ranking sites! Please press both the links and vote for me!

ブログランキング・にほんブログ村へ
にほんブログ村人気ブログランキングへ